Kurzbeschreibung/ Synopsis
Twilight tempted the imagination ...New Moon made readers thirsty for more ...Eclipse turned the saga into a worldwide phenomenon ...And now ? the book that everyone has been waiting for ...Breaking Dawn. In the much anticipated fourth book in Stephenie Meyer's love story, questions will be answered and the fate of Bella and Edward will be revealed.
Über die Autorin/ Personal history
Meyer grew up in Phoenix, Arizona with a large family. She has five siblings: Emily, Heidi, Paul, Seth and Jacob. She "borrowed" her siblings' names for use in her Twilight novels, most notably for the character of Jacob Black, who shares the same name as her brother, but was not named after him. Meyer attended Brigham Young University in Provo, Utah, where she received a B.A. in English in 1997.
Meyer says that the idea for Twilight came to her in a dream about a girl and a sparkling vampire sitting in a meadow on June 2, 2003, the transcript of which is now Chapter 13 of the book. After writing and editing the novel, she signed a three-book deal with Little, Brown and Company for $750,000.
The sequel to Twilight, New Moon, had an unintentional staggered release all over North America, beginning in early August 2006. Meyer initially wrote an alternative sequel to Twilight, called Forever Dawn, which she then used as an outline for the remainder of the series. She has stated that the novel will never be published, as it doesn't fall into the genre of young adult. The third book in the series, Eclipse, was released on August 7, 2007. The fourth book, Breaking Dawn, was released on August 2, 2008 in the United States and Canada and on August 4, 2008 outside of North America. Meyer has revealed that Breaking Dawn will be the last book written from Bella Swan's perspective, and stated on her website that there will be more than four books. Meyer has also stated that her other novel, Midnight Sun, will be more of a companion piece to the series than a genuine sequel, as it will describe Twilight from the view of Edward Cullen. A rough first chapter of Midnight Sun has been posted on Meyer's website, though she has stated that it will be edited and otherwise changed before being released as part of the novel in the future.
The band Muse features prominently in the Twilight series. Meyer is a huge fan, and always includes songs by the band in her playlists for the books. She has also told fans that a concert featured in her third book is a Muse concert, and that some of the main characters are fans of Muse. Other bands included in her playlists include Blue October, Coldplay, and Linkin Park.
kamelin meint
Mal Hand aufs Herz: Auch als Nicht-Teenager habe ich die Teile 1-3 verschlungen und ohne Abstriche geliebt. Ich war schon ganz gespannt, was der letzte Teil so bringt, und wurde überrascht, denn ich kam überhaupt nicht in die Geschichte rein.
Zum einen passiert über weite Strecken nicht wirklich viel. Aber das, was geschieht, erfolgt ohne grosse Tiefe und Nähe zu den Figuren.
Was mich zudem gestört hat, war das Einbringen zahlreicher neuer Vampire (sodass ein Anhang mit Namenregister notwendig wurde), die inhaltlich die Geschichte jedoch nicht weiterbringen. Sprich: Viel Bewegung, aber nichts wird bewegt.
Leider kann ich hier nicht deutlicher werden, ohne den Inhalt zu offenbaren, und das möchte ich nicht, denn jeder sollte das Buch für sich selbst entdecken können.
Mein persönlicher Eindruck war jedoch, dass dieser letzte Teil in großer Eile geschrieben wurde. Einige wichtige Szenen wurden in meinen Augen nachlässig behandelt, Figuren nur skizziert, statt sie auszumalen. Durch manche Kapitel wurde hindurchgerast, während ich mir als Leserin mehr Gefühlstiefe gewünscht hätte. Und: die Rolle von Jacob habe ich als sehr unglücklich empfunden, und kann mir irgendwie nicht vorstellen, ob die Autorin das wirklich richtig durchdacht hat.
Auch hatte ich den starken Eindruck, dass es dem letzten Teil der Twilight-Saga geschadet hat, dass die Autorin zwischendurch "The Host" (Seelen) geschrieben hat. Ich hatte grosse Schwierigkeiten ihre Handschrift - ihren Stil wiederzuentdecken. Für mich war das Lesen eine einzige Berg- und Talfahrt; zweimal war ich kurz davor abzubrechen, denn z.B. die Schilderung von Renesmees brutaler Geburt mit Sturzbächen aus Blut und Schmerz ist wirklich nichts für zarte Gemüter.
Insgesamt war mich die Story zu dünn und die Aussage fehlte teilweise ganz.
Das letzte Viertel der Geschichte hat mich ein wenig mit der Twilight-Saga versöhnen können, denn letztendlich habe ich Stephenie Meyers Stil wiederfinden können. Aber das ist für mich nur ein keiner Trost für teilweise lange Durststrecken im Roman.
Aber wie immer muss sich jeder selbst ein Bild machen, die Eindrücke sind ja von Leser zu Leser unterschiedlich.
Ich bin jetzt jedenfalls mal auf "Midnight Sun" gespannt, Edward's Version von Twilight. Vielleicht findet sie ja hier zu ihrem ursprünglichen Stil zurück.
EDIT: neu verlinkt!
Edit: Ich habe den deutschen Titel in der Überschrift ergänzt und die deutsche ISBN nachgetragen. LG JaneDoe